چیزهای کوچک رنگی زیبا که می توانید بسازید

چیزهای کوچک رنگی زیبا که می توانید بسازید.

چیزهای کوچک رنگی زیبا که می توانید بسازید

چیزهای کوچک رنگی زیبا که می توانید بسازید.

چیزهای کوچک رنگی زیبا که می توانید بسازید:

نقاشی کردن یک هنر است که برای نگهداری وسایل و مدادهای رنگ آمیزی می توان چیزی هنرمندانه درست کرد

به راحتی می توان یک قوطی مربا را از داخل رنگ قرمز زد و بالای آن را با نخ کنفی تعدادی برگ سبز با مقوا وصل کنید تا ظاهری شبیه سیب قرمز داشته باشد.

برای تزیین روی میزها و کنار شمع های خانه ها و یا روی میز کارتان می توانید میوه های کاج را رنگ کنید ولی ایده ی بهتر و نوع آوری این است که لبه های میوه های کاج را رنگ کنید.


رنگی کردن بلوط ها نیز می تواند برای زیبا کردن میز هایتان به کار بیاید و یا چیدن روی میز در کنار شمع ها فضایی زیبا را به وجود می آورد.

استفاده از کمربند هایی که بدون استفاده هستند و یا استفاده از سگک آن ها

با استفاده از پارچه های  زیبا کمربندهای کوچک بسازید و از آن ها برای حلقه های دستمال رو میزی استفاده نمایید.

ساخت نشانگر کتاب

با استفاده از چوب بستنی و نمدها در رنگ های زیبا شکل مد نظر خودتان را برش داده و به چوب بستنی بچسبانید و از آن به عنوان نشانگر کتاب استفاده نمایید.

از این ایده می توانید استفاده نمایید و با استفاده از سیخ های چوبی نیز برای خودتان نشانگر کتاب بسازید.



این روز ها می توانید تنه های درخت برش خورده از تمامی نجاری ها تهیه کنید.

یه ایده جالب برای خودتان یا فرزندتان

می توانید دایره ی وسط این چوب ها را با رنگ های تخته سیله رنگ کنید و از آن برای نوشتن متن در اتاق یا آشپزخانه و یا برای دادن هدیه به دوستان کنار کادویشان هدیه دهید و برای بازی کودکان و نوشتن روی آن ها در اتاقشان قرار دهید.
برای زیبایی بیشتر بهتر است روی طاقچه چند دستمال زینتی و زیبا برای زیر میوه ها قرار دهید و سپس میوه ها را به همراه گلدان های زیبای گل و یا شاخه های برگ ها روی طاقچه قرار دهید.

از ایده های کدو تنبل برای قرار دادن در کنار خانه می توان به شکلی دیگر هم استفاده کرد.

چون کدو تنبل ماندگاری زیادی دارد و نشانه فصل پاییز است می توانید برای بهاری کردن این میوه ها از پارچه های رنگی استفاده نمایید و شکلی تازه به این میوه های زیبا بدهید،فقط کافی است که پارچه های رنگی را دور این کدو ها بپیچید و از زیبایی آن ها استفاده نمایید.

باقی مطالب وبلاگ را در وبلاگ اصلی هومینو می توانید مطالعه نمایید.
تجربه زندگی متفاوت با هومینو

۱۰۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تاریخچه لامپ های هالوژن:

اولین لامپ های هالوزنی در سال ۱۹۵۹ به وسیله شرکت جنرال الکتریک (GE) روانه بازار شد. به دلیل استفاده از ید در این نوع لامپ ها آن ها را کوارتز- ید (Quartz Iodine) می نامیدند. در فاصله ای کوتاه برم نیز به عنوان عنصری مناسب و با مزیت برای این کار شناخته شد. در آن زمان از این لامپ ها در کاربردهای خاص و برای روشنایی استادیوم ها، پروژکتورها و لامپ های خودرو استفاده می شد. بعدها و در اوایل دهه ۱۹۷۰ حباب های خاصی نیز برای این لامپ ها ایجاد شد که آلومینوسیلیکا(شیشه هایی با دمای ذوب بالا) نام داشت. امروزه با بالاتر رفتن تکنولوژی ساخت این لامپ ها موجب پایین آمدن قیمت آنها و افزایش بهره وری شده است که امکان استفاده از این نوع لامپ ها در کاربردهای مختلفی ایجاد شده است.

Related image

تفاوت لامپ های معمولی و هالوژنی چیست؟ لامپ های معمولی و هالوژنی چگونه کار می کنند؟

نحوه کارایی اولیه لامپ های هالوژنی و رشته ای به یک صورت است ولی با یک موضوع استثنایی قابل توجه:

در هنگام استفاده از لامپ ها، گازی از روی رشته ها بخار می شود که تنگستن نام دارد. در لامپ های معمولی گازهای بخار شده در دیواره حبابی ته نشین می شوند که موجب سیاه شدن لامپ شده و در گذر زمان باعث کاهش روشنایی و به مراتب کاهش عمر لامپ می شود. ولی یکی از وظایف گازهای هالوژنی ایجاد چرخه شیمیایی است. به عنوان مثال، یک لامپ التهابی ۱۰۰ وات با اندازه بزرگ، با یک لامپ هالوژن خودرو با اندازه کوچک و همچنین با میزان نور بالاتر،برابری می کند.

بدین صورت که گازهای تنگستن بخار شده در لامپ های هالوژنی در قسمت هایی از حباب که دمای کمتری دارد با هالوژن ترکیب می شوند و در قسمت هایی با دمای بالاتر که درواقع روی رشته ها هستند از یکدیگر جدا شده و هالوژن مجدد تنگستن را به رشته ها باز می گرداند.

با توجه به اینکه انجام این عملیات شیمیایی نیازمند دمای بسیار بالایی است پس باید قدرت تحمل حباب های هالوژنی نسبت به لامپ های معمولی بیشتر باشد که جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به حباب در این دما بهتر است از کوارتز یا شیشه هایی مانند آلومینوسیلیکا که دمای ذوب بالایی دارند استفاده شود.

انواع لامپ های هالوژنی

لامپ هالوژن خودرو

  • معمولاً این لامپ های برای ولتاژ ۱۲ ولت مناسب برای خودروهای سواری طراحی می شوند، و لامپ های ۶ یا ۲۴ ولت نیز از این نوع برای کاربردهای دیگر ساخته می شوند.
  • تک رشته ای (Single filament) در توان های ۵۵ تا ۱۰۰ وات (لامپ های پرشیایی)
  • H1 رشته محوری تک فیش
  • H2 رشته محوری: در خودروها منسوخ شده است
  • H3 رشته متقاطع، با کابل مقاوم در برابر حرارات
  • H4 دو رشته ای: دارای نور پایین و نور بالا داخل یک لامپ. ۵۵ تا ۱۰۰ وات برای نورپایین و ۶۰ الی ۱۳۰ وات برای نوربالا
  • H7 برای استفاده در نور پاییین و یا نور بالا اکثر خودروها
  • H11 پراژکتوری و دارای فیش خاص و پایه مخصوص به خود
  • هومینو هومینو
  • ۰
  • ۰

چاه های فاضلاب ممکن است به دلایل مختلف پر شوند که باید به دنبال تخلیه چاه  وضعیت را مشاهده کرد و نسبت به رفع این مشکل تصمیم گرفت. ما در مقاله زیر به طور کلی در رابطه با دلایلی صحبت خواهیم کرد که در پر شدن چاه می توانند دخیل باشند. در آینده آموزش حفر چاه را نیز به شما خواهیم داد.

دلایل اصلی و عمومی پر شدن چاه به صورت زیر می باشد:

۱– جنس زمین

۲– حجم چاه

۳- مواد زائد داخل چاه

حفر چاه

۱– جنس زمین

چاه های فاضلاب به اشکال مختلف می باشند، نوعی که در اکثر ساختمان ها و منازل به چشم می خورد از نوع چاه های جذبی می باشد، یعنی این نوع چاه ها برای جذب آب و فاضلاب داخل آن نیاز به محیطی دارند . پیش از حفر چاه باید زمینی را انتخاب کرد که برای این کار مناسب باشد و به همین دلیل حفر این چاه ها باید در زمین هایی صورت گیرد که جنس مناسبی داشته باشد تا کارآیی آن ها طبق انتظار و خوب باشد و شاهد پر شدن آن ها پیش از زمان موعد نباشیم و در نتیجه نیازی به تخلیه چاه نباشد. زمین چاه یا به عبارت دیگر محیطی که در اطراف آن به چشم می خورد از دیواره و کف چاه تشکیل شده است و خاک آن ها باید به منظور جذب آب و فاضلاب مناسب باشد.

خاک اطراف چاه عمدتا بر دو نوع می باشد.

الف) زمین های غیر شنی

ب) زمین های شنی

الف) زمین های غیر شنی

پر شدن چاه فاضلاب در زمین های غیر شنی که معمولا جنس آن ها از خاک است، زودتر از زمان مورد نظر صورت می گیرد، همانطور که در بالا اشاره شد، به علت ماهیت جذبی چاه های فاضلاب (چاه جذبی) و این نوع زمین ها، کشش و مکش خاک کم می باشد و خاک برای آب مکنده خوبی نیست و خاصیت ساکشن (مکش) خوبی ندارد، از طرف دیگر دیوار چاه فاضلاب با قطر کمی که دارد و عدم وجود انباری نیز در پر شدن چاه نقش اساسی داشته و باعث تسریع فرایند پر شدن آن می شوند. در نتیجه چاه فاضلاب در زمانی معین و در زمانی کوتاه تر به نسبت حد معمول، پر می شود و نیاز به تخلیه چاه به نسبت دیگر چاه ها زودتر خواهد بود.

ب) زمین های شنی

در این نوع زمین ها، یعنی زمین های شنی، احتمال پر شدن چاه فاضلاب به نسبت زمین های غیر شنی و خاکی به مراتب پایین تر است. دلیل آن نیز به وضوح مشخص است، بین ذرات شن حفره هایی ریز وجود دارد که سبب نفوذ آب به درون آن و جذب آب توسط زمین می شود. اما چاه های فاضلاب در این نوع زمین ها نیز بر اساس یک سری از دلایل پر شده و سر ریز می شوند که در دنباله متن به آن ها نیز می پردازیم.

۲– حجم چاه

از عوامل دیگری که در پر شدن چاه های فاضلاب نقش دارند حجم چاه فاضلاب می باشد. حجم چاه از دو عامل تشکیل شده است یعنی قطر چاه و عمق آن. هرچه میزان قطر و عمق چاه بیشتر باشد، حجم چاه نیز افزایش پیدا می کند. چاه فاضلاب مکانی برای انباشت آب ها و فاضلاب های ساختمان می باشد. در نتیجه بایستی به مقدار فاضلابی که در ساختمان تولید می شود، فضا برای انباشت در اختیار داشته باشد. شاخص های موثر در مشخص سازی حجم چاه عبارتند از: جمعیت ساختمان، نوع کاربری آن، مدت استفاده روزانه از ساختمان، میزان تولید فاضلاب در ساختمان و غیره. با تحقیق در رابطه با موارد قید شده حجم مناسب چاه را می توان مشخص نمود. اگر حجم چاه نسبت کمتری به فاضلاب تولیدی ساختمان داشته باشد، بعد از مدتی شاهد پر شدن و سر ریز شدن آن خواهیم بود.

  • هومینو هومینو
  • ۰
  • ۰

سیم کشی ایفون تصویری

رنگ بندی سیم کشی آیفون تصویری 

سیم کشی آیفون تصویری  از چهار رشته تشکیل شده است که با رنگ های متفاوت از یکدیگر تفکیک شده اند و هر سیم وظیفه خاصی را در عملکرد سیستم در باز کن تصویری بر عهده دارد.

ترکیب رنگی سیم کشی  متشکل از سیم های قرمز ، آبی ، زرد و سفید است.

در سیم کشی آیفون تصویری  سیم قرمز رنگ وظیفه انتقال صدا را بر عهده دارد که اصطلاحا به آن سیم voice نیز گفته می شود.

دو سیم دیگر به رنگ های زرد و آبی وظیفه انتقال برق را در مدار بر عهده دارند که سیم زرد رنگ مثبت و سیم آبی رنگ منفی است.

اما آخرین سیم که سفید رنگ است وظیفه انتقال تصویر را در مدار دارد. به این سیم اصطلاحا سیم ویدئو گفته می شود.

روش سیم کشی ایفون تصویری 

در بعضی از ساختمان های قدیمی سیم کشی آیفون تصویری  بصورت لوپ انجام شده یعنی تمامی انشعابات ساختمان با چهار رشته سیم انجام شده. اما در ساختمان های نو ساز چهار رشته مجزا در نظر گرفته می شود.

از آنجایی که هزینه سیم کشی به روش لوپ پایین تر است و سیم کمتری نیز مصرف می شود برخی از ساختمان های نوساز نیز از کارشناسان ما می خواهند تا سیم کشی ساختمان را به روش لوپ پیاده سازی نمایند.

نصب و سیم کشی اصولی باعث افزایش دوام دستگاه ها می شود و در صورتی که اصول و استاندارد های لازم رعایت شود باعث می شود تا چندین سال هیچ آسیبی به آیفون تصویری و ساختمان وارد نشود.


نقشه سیم کشی آیفون تصویری 

در ادامه نقشه سیم کشی آیفون تصویری را برای شما زمینه کردیم تا با مشاهده این تصویر راحت تر بتوانید سیم کشی آیفون تصویری  را درک کنید.

نقشه سیم کشی آیفون تصویری کوماکس

همانطور که مشاهده می کنید سیم قرمز (صدا) از مانیتور داخل منزل به پنل جلوی درب می رود.

سیم آبی و زرد که وظیفه دارند برق پنل جلوی درب را تامین کنند نیز از مانیتور داخل منزل به پنل جلوی درب متصل می شود.

سیم سفید رنگ (تصویر) نیز به همانصورت از مانیتور به پنل متصل می شود.

دو سیم زرد و آبی نیز یکی از خروجی پنل و دیگری از ترانس به قفل باز کن پشت درب متصل می شود. هنگامی که ما کلید درب باز کن را فشار می دهیم پنل جریان برق را وصل می کند و درب باز می شود.

  • هومینو هومینو
  • ۰
  • ۰

لوله کشی گاز


پس از پایان دیوار چینی در اجرای ساختمان (مسکونی) و قبل از شروع گچ و خاک، باید اقدام به تشکیل پرونده جهت لوله کشی گاز نمود.

مراحل لوله کشی گاز به قرار زیر است:

1.تشکیل پرونده در سازمان نظام مهندسی و تعیین ناظر.

2.انتخاب پیمانکار (مجری) لوله کشی گاز.

3.پایان عملیات لوله کشی.

4.تأیید مهندس ناظر.

5.نصب علم و کنتور گاز (خانگی یا تجاری).

 

اجرای کار لوله کشی گاز

 

اجرای کار لوله کشی گاز ساختمان

1.کلیات

این بخش کلیه شرایط  و عملیات مورد نیاز برای نصب و اجرای سیستم لوله کشی با فشار ۲ تا ۶۰ پوند بر اینچ مربع برای محوطه ها و مجموعه های مسکونی را شامل می شود.

لوله کشی در محوطه های باز و نقاطی که امکان قرار گرفتن لوله در مسیر رفت و آمد وسایل نقلیه، یا افراد و یا برخورد اجسام خارجی وجود دارد، باید در زیر زمین و به صورت دفنی یا توکار اجرا شود.

تبصره: در داخل ساختمان ها و نقاط سرپوشیده که غیر مسکونی بوده و در معرض صدمات نباشد لوله کشی تا فشار ۳۰ پوند بر اینچ مربع می تواند به صورت روکار اجرا شود.

2.تجهیز کارگاه

مجری قبل از شروع هرگونه عملیات اجرایی باید تجهیزات و ابزارهای لازم را تهیه نموده و محلی را به عنوان کارگاه و متناسب با پروژه تعیین نماید، کارگاه باید دارای شرایط زیر باشد:

1.کارگاه باید در محلی ایمن و از نظر حوادث طبیعی مانند سیل، طوفان و رانش زمین محفوظ باشد.

2.کارگاه باید دارای حداقل امکانات شامل آب، برق و تلفن باشد.

3.محل کارگاه باید به گونه ای باشد که دسترسی به آن آسان و با محل اجرای کار دارای فاصله مناسب باشد.

4.کارگاه باید دارای محل مناسب جهت دفتر و استقرار کارکنان و انبار مناسب برای نگهداری اجناس و تجهیزات مورد نیاز پروژه باشد.

3.نقشه های اجرایی

قبل از شروع عملیات اجرایی، مجری باید نقشه های طراحی شده و وضعیت محل اجرا را بررسی کرده و نقشه های اجرایی را آماده نماید. چنانچه ایجاد تغییراتی در مسیر ضروری باشد، مجری باید این تغییرات را به تأیید دستگاه نظارت رسانده سپس اقدام به تهیه نقشه اجرایی نماید. پس از آماده شدن، نقشه های اجرایی باید به تائید دستگاه نظارت برسند.

تبصره: در صورت وجود مغایرت با برآورد مصرف اولیه و هرگونه تغییراتی که سبب تغییر مقدار مصرف و یا فشار شود، باید نسبت به اصلاح قرارداد و طراحی با هماهنگی سازمان های ذیربط اقدام شود.

پس از تائید نقشه های اجرایی، دستگاه نظارت باید مجوز شروع عملیات اجرایی را به صورت کتبی صادر نماید.

4.خم کاریلوله های فولادی

برای تغییر دادن مسیر لوله های فولادی حتی الامکان باید از اتصالات مناسب و یا از لوله های خم شده در کارخانه لوله سازی استفاده شود. در صورتی که خم کردن لوله ها در محل نصب اجتناب ناپذیر باشد، برای خم کاری باید شرایط زیر رعایت گردد:

الف)خم کردن لوله فقط باید با استفاده از وسایل و روش های مخصوص خم کاری لوله ها انجام گیرد.

ب)خمیدگی لوله باید صاف و عاری از هرگونه چین خوردگی، ترک خوردگی و عیوب مکانیکی باشد.

پ)برای لوله های درزدار، خط جوش طولی باید مجاور و یا روی خط میانی لوله که دارای کمترین تنش کششی یا فشاری است قرار گیرد.

ت)قوس خمیدگی لوله نباید بیشتر از ۹۰ درجه باشد.

ث)شعاع انحنای داخلی خمیدگی نباید کمتر از ۶ برابر قطر خارجی لوله باشد.

ج)در قسمتی از لوله که خم میشود، نباید هیچ گونه خط جوش محیطی وجود داشته باشد.

چ)وسط خمیدگی لوله باید از نزدیکترین نقطه اتصال آن لوله به لوله و یا اتصالات دیگر حداقل ۲۰برابر قطر اسمی لوله فاصله داشته باشد. این فاصله را می توان برای لوله های ۴ اینچ و بزرگتر تا  ۱/۸متر تقلیل داد.

 

  • هومینو هومینو
  • ۰
  • ۰

شیردهی به نوزاد


ماستیت گرفته‌اید؟ 

اگر سینه به طور کامل از شیر تخلیه نشود، نشانه‌های عفونت ماستیت کم‌کم خود را نشان می‌دهد؛ نشانه‌هایی مثل بزرگ و متورم شدن سینه‌ها. علاوه بر این ابتلا به این عفونت باعث قرمز شدن قسمتی از سینه می‌شود به طوری که اگر آن را لمس کنید متوجه توده‌ای می‌شوید که اغلب فقط در یک طرف احساس می‌شود. ماستیت ممکن است با تب و لرز و دردهای استخوانی همراه شود. اگر گذشته از قرمزی و سفتی سینه این نشانه‌ها را مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید. این عفونت با درمان آنتی‌بیوتیکی طی هفت تا 10 روز از بین می‌رود.

راه چاره

بعد از زایمان و در دوران شیردهی ممکن است حجمی از شیر توسط نوزاد مصرف نشود و در سینه باقی بماند. اگر نوزاد به حد کافی و لازم شیر خورد و باز هم مادر احساس کرد سینه‌اش سنگین است و شیر دارد، باید به وسیله شیردوش شیر اضافی را بدوشد. اگر شما هم نیاز به دوشیدن شیر دارید، بهتر است شیر دوشیده شده را دور نریزید و در فریزر بگذارید تا در زمان نبودن‌تان نوزادتان بتواند از آن تغذیه کند. 

آبسه شده؟

در صورت بهبود پیدا نکردن ماستیت، در مجاری شیر میکروب هم اضافه می‌شود و باعث به وجود آمدن آبسه می‌شود. آبسه، نوعی توده چرکی در سینه است و اگر مادر به آن مبتلا شود، چاره‌ای جز قطع کردن موقتی شیر دادن نخواهد داشت.

تکنیک های شیردهی به نوزاد


راه چاره 

درمان آبسه به‌سادگی ماستیت نیست. گاهی برای خلاص شدن از آن باید به عمل جراحی روی بیاورید و اگر با وجود جراحی هم مشکل‌تان برطرف نشد، سینه در یک عمل جراحی باید تخلیه شود. 

دچار احتقان شده؟

احتقان شیر یکی دیگر از مشکلات رایج دوران شیردهی است که بیشتر گریبان خانم‌هایی که سزارین کرده‌اند را می‌گیرد. به این ترتیب که شیر تا سه روز ممکن است کم باشد، ولی بعد از آن حجم و ترشحش زیاد می‌شود. ترشح شیر این مادران گاهی آنقدر زیاد است که استفاده از پد هم مانع کثیف شدن لباس‌شان نمی‌شود.

راه چاره

تنها راه این است که بگذارید نوزاد سینه را بمکد و یک دل سیر شیر بخورد. این مشکل به مرور کمتر خواهد شد و در عوض نوزادی فربه و سیر خواهید داشت که تمایل زیادی به گریه کردن نشان نمی‌دهد.

فرو رفته؟

گاهی نوک سینه برجسته نمی‌شود و تمام مدت در هاله قهوه‌ای فرومی‌رود. این حالت معمولا گذراست و دوام چندانی ندارد  به‌ویژه اگر تکنیک‌هایی را که قبلا در کلاس‌های دوران بارداری برای شیردهی آموخته‌اید، به کار بگیرید. 

راه چاره 

با دست نوک سینه را بیرون بیاورید. چندین بار که این کار را تکرار کنید، مشکل برطرف می‌شود ولی معمولا فرورفتگی سینه اشکال جدی در شیردهی ایجاد نمی‌کند. چون نوزاد موقع شیر خوردن تمام هاله قهوه‌ای رنگ را در دهان می‌گیرد و شیر می‌خورد.

مراقب خفگی باشید

نوزادان نارس که زودتر از موعد مقرر 9 ماه به دنیا می‌آیند و وزن‌شان کم است، ریفلاکس ضعیفی از خود نشان می‌دهند. در این حالت شیردهی بسیار خطرناک است. چون نوزاد نمی‌تواند درست شیر را بمکد به همین علت ممکن است شیر مستقیما وارد ریه شود و مجاری تنفسی را ببندد و در نتیجه نوزاد دچار خفگی شود.

در حالت درازکش و خوابیده به نوزاد شیر ندهید چون این احتمال وجود دارد که سینه سنگینی کند و روی بینی یا دهان نوزاد بیفتد و راه نفس را ببندد. مادر باید اطراف نوک سینه را با دو انگشت بگیرد و تنها نوک سینه در دهان نوزاد بماند. به این ترتیب نوزاد به‌راحتی می‌تواند تنفس کند.         

ترک خورده؟

در روزهای اول تا هفته دوم احتمال دارد ترک‌هایی روی نوک سینه ایجاد شود. این ترک‌ها باید درمان شوند چراکه ممکن است در طولانی‌مدت زخم شوند و عفونت بگیرند ضمن اینکه ترک‌ها دردناک هستند و باعث آزار مادر می‌شوند. 

راه چاره 

ترک‌ها را چرب کنید. می‌توانید با آغوز نوک سینه را چرب کنید یا از کرم‌های چرب‌کننده استفاده کنید اما حتما قبل از شیر دادن، با پنبه و آب نوک سینه را تمیز کنید. یکی از علت‌های ترک خوردن در دوران شیردهی این است که وقتی نوزاد شیرمی‌خورد، به زور و یکدفعه سینه را از دهانش بیرون می‌کشند. اگر حین شیر خوردن مجبور هستید سینه را از دهان نوزاد در بیاورید به آرامی انگشت تمیز و کوچک دست‌تان را در دهان نوزاد بگذارید و این کار را با ظرافت انجام دهید.

  • هومینو هومینو
  • ۰
  • ۰

رادیولوژی

رادیولوژی تشخیصی چیست و برای چه چیزهایی استفاده و کاربرد دارد؟

تکنولوژی مدرن وقتی برای تشخیص وضعیت یک بیمار می آید، گزینه های زیادی به پزشکان می دهد.برخی از تکنیک ها تهاجمی هستند، برخی دیگر اکتشافی هستند و برخی دیگر غیر تهاجمی.رادیولوژی

رادیولوژی


عوارض رادیولوژی

رادیولوژی چیست و چه عوارضی دارد؟

رادیولوژی و تصویر برداری

بخش رادیولوژی به رشته پزشکی اشاره دارد که از اسکن تصویر غیر تهاجمی برای تشخیص بیمار استفاده می کند. تست ها و تجهیزات مورد استفاده گاهی اوقات شامل دوزهای پایین تشعشع برای ایجاد تصاویر بسیار دقیق از یک منطقه است.

نمونه هایی از رادیولوژی تشخیصی شامل:

  • رادیوگرافی (پرتو ایکس)
  • اولتراساند
  • تومورگرافی کامپیوتری (CT) اسکن
  • تصویرسازی تشدید مغناطیسی (MRI)
  • اسکن پزشکی هسته ای

رادیولوژیمی تواند برای شناسایی طیف وسیعی از مشکلات مورد استفاده قرار گیرد. استخوان های شکسته، بیماری های قلبی، لخته های خونی و شرایط دستگاه گوارش تنها چند مشکل هستند که می توانند با تصویربرداری تشخیصی شناسایی شوند.

علاوه بر شناسایی مشکلات، پزشکان می توانند از رادیولوژی تشخیصی برای نظارت بر نحوه واکنش بدن شما به درمان فعلی استفاده کنند. همچنین می تواند برای بیماری هایی مثل سرطان سینه و سرطان روده، پرده بر بکشد.

تکنولوژی رادیولوژی

رادیوگرافی یکی از انواع رادیولوژی تشخیصی

تکنولوژی مورد استفاده در رادیولوژی

تکنولوژی و ماشین آلات مورد استفاده در رادیولوژی در روش های مختلف، متفاوت است. برخی از تشعشع استفاده می کنند در حالی که برخی دیگر این کار را نمی کنند.

رایج ترین ماشین هایی که در رادیولوژی به کار می روند، عبارتند از:

ماشین اشعه ایکس: استفاده از اشعه ایکس، نوعی تابش الکترومغناطیسی برای ساخت تصاویر داخل بدن بدون ایجاد شکاف.

سی تی اسکنر: از تجهیزات اشعه ایکس برای ایجاد توالی از تصاویر مقطعی از بدن استفاده می شود. اغلب زمانی که پزشک از تصاویر بسیار مفصلی نیاز دارد تا منبع مشکل را شناسایی کند، به خصوص در بافت نرم از این نوع استفاده می کنند.

دستگاه ام آر آی: از میدان مغناطیسی به جای تابشی برای تولید تصاویر داخل بدن استفاده می کند. برای بخش هایی از بدن استفاده می شود که سی تی اسکنرها نمی توانند تصاویر واضحی از قبیل استخوان تولید کنند.

برخی از تست های تشخیصی ممکن است نیاز به ترکیبات شیمیایی و یا مواد شیمیایی برای تزریق به یک نمای شفاف از رگ های خونی شما داشته باشند. تست های دیگر ممکن است به بی هوشی و بی حسی موضعی داشته باشند تا دکتر به روشنی این مشکل را مشخص کند.


  • هومینو هومینو
  • ۰
  • ۰

تزریق دارو


Image result for ‫روش های تزریق آمپول‬‎


داروهای ضد حساسیت بویژه کورتونها:

  مطالعات متعدد دربار ه مقایسه تزریق عضلانی کورتونها با مصرف خوراکی آنهاتفاوت معنی‌داری در پیامد بیماریها نشان نداده‌اند، از طرفی مصرف خوراکی کورتونهامشکلاتی مثل درد، اضطراب و هزینه‌های مربوط به تزریق دارو را به دنبال ندارد ومعمولا به خوبی از سوی بیماران در هر گروه سنی تحمل می‌شود و دارای عوارض جانبی کمتر یا ملایمتری است.

 ویتامین ب12 وب کمپلکس:

  یکی از موارد رایج در میان اغلب مردم و نسخه برخی از پزشکان، تزریق هفتگی ب12و ب کمپلکس است، اما بهتر است بدانیم کمبود ویتامین ب 12 چندان شایع نیست و درافرادی که رژیم غذایی متعادل شامل گوشت، تخم مرغ ، ماهی، شیر و دیگر فرآورده هایلبنی دارند، میزان نیاز روزانه آنها به این ویتامین برطرف شده است و دیگر نیازی به مصرف مکمل ویتامین ب12 ندارند و تزریق هفتگی ب12 کاری بس بیهوده و گاهاً مضر استکمبود این ویتامین در افرادی اتفاق می افتد که به مدت طولانی گوشت مصرف ننموده اندمثل افرادی که رژیم گیاه خواری دارند) یا قسمتی از معده آنها برداشته شده است ویاافرادی که مصرف طولانی مدت داروهای مهارکننده ترشح اسید معده را داشته اند که دراینصورت طبق صلاحدید پزشک شکل تزریقی آن تجویز میگردد. در صورت کمبود بقیه ویتامینهای خانواده ب نیز که البته تشخیص آن بعهده پزشک است ، میتوان از شکل خوراکی ویتامین ب کمپلکس بهره جست. 

 مسکن ها:

  یکی دیگر از دستجات دارویی که در بسیاری از موارد بطور غلط به شکل تزریقی تجویز میشود داروهای مسکن است، این موضوع بحدی بوده که باعث شده در اثر مصرف بیش ازحد آنها بویژه در مورد دیکلوفناک، عوارض نسبتاً نادر شکل تزریقی دارو با شیوع درخور توجهی بصورت فلج پا در ایران مشاهده شود و در نهایت برای جلوگیری از این عارضه توزیع داروهای مسکن تزریقی فقط محدود به بیمارستانها و در مانگاهها شود، حال آنکه در این باره نیز در مواردی که مسکن های خوراکی در دسترس است و بیمار قادر به مصرف خوراکی آنهاست استفاده از روش تزریقیجایز نمی باشد و جز در مواردی که بیمار مبتلابه درد حاد میباشد روش تزریقی جایز نبوده و هزینه و خطرات احتمالی بیشتری دارد.

  نتیجه گیری:

  جز در موارد استثنا، هیچ یافته قطعی مبنی بر اینکه روش تزریقی بر مصرف خوراکی داروها ارجحیت دارد، وجود ندارد بلکه معایبی چون درد، احتمال ورود اتفاقی سوزن به بدن، امکان انتقال عفونت، هزینه درمانی بالا، نیاز به افراد کارشناس جهت تزریق، عدم امکان حذف دارو در صورت تزریق بیش از حد، ایجاد آبسه در محل تزریق و... را نیزدارد.

  بهتر است بدانیم که داروهای تزریقی برای زمانهایی است که اثر سریع درمانی ضروری است، یا بیمار قادر به مصرف داروی خوراکی نیست، یا مواردی که دارو در صورت مصرف از راه خوراکی از بین رفته و بی اثر میشود ویا از دستگاه گوارش قابل جذب نمی باشد و استفاده از آن در سایر موارد چندان موجه ومنطقی نیست.

  • هومینو هومینو
  • ۰
  • ۰

روز جهانی سالمندان


دوران سالمندی,روز جهانی سالمندان,روز جهانی سالمند

روز جهانی سالمندان

سازمان ملل در سال ۱۹۸۲ شورای جهانی سالمندی را تشکیل داد و در همان سال طرحی را برای تعیین یک روز جهانی برای سالمندان ارائه داد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ این شورا اول اکتبر را روز جهانی سالمندان تعیین کرد.

 

دوران سالمندی

سالمندی دوره ای از زندگی است که از ۶۰ یا ۶۵ سالگی شروع می شود. در تعریف سالمندی نمی توان زمان خاصی را مشخص کرد، بلکه سالمندی را می توانیم با ویژگی های خاصی که فرد در زمانی از زندگی خود پیدا می کند بشناسیم.


معمولا سالمندی با کاهش یا افت توانایی های جسمی، فکری، اجتماعی و... شناخته می شود. برخی از این تغییرات در جسم روی می دهد به عنوان مثال در سالمندی ۵۰درصد از سلول های قشر مخ تحلیل می رود، به خصوص نورون های عصبی که ارتباط مستقیمی با بینایی، شنوایی و اعصاب حرکتی دارند. این تحلیل در بخش هایی از مخ که مربوط به نظم بخشی اطلاعات، قضاوت و تفکر است کمتر اتفاق می افتد. به سبب این که قلب با نیروی کمتری پمپاژ می کند، بیماری های قلبی و عروقی نیز پیش می آید. ضعف دستگاه ایمنی هم باعث می شود سالمندان نسبت به جوانان زودتر بیمار شوند و دیرتر بهبود یابند.

 

از نظر اجتماعی هم سالمندان با تحولات زیادی در زندگی روبه رو می شوند. برخی از این رویدادها عبارت است از: بازنشستگی، یائسگی، سپرده شدن به خانه سالمندان به وسیله فرزندان، فوت همسر و... به هر حال مهم ترین مشکلات سالمندان که به نوعی برای اطرافیان هم مشکلاتی ایجاد می کند به خطر افتادن سلامتی و استقلال آن ها و احساس تنهایی و گاهی هم حس بی ارزشی در روابط با دیگران است.

 

انواع سالمندی
به نظر می رسد می توان از سه نوع سالمندی سخن گفت. یک نوع سالمندی را به عنوان «سالمندی طبیعی» می شناسیم. در این نوع از سالمندی شخص سالمند با تغییرات فکری و جسمی در حدی که از این دوره سنی انتظار می رود یعنی شامل اکثریت سالمندان می شود مواجه می شود. در نوع دیگر یعنی «سالمندی آرمانی» هدف های زندگی، آسایش، استقلال و پیگیری اهداف شغلی همچنان در زندگی سالمند وجود دارد به طوری که سرزندگی وی محفوظ است. بالاخره «سالمندی آسیب گونه»، سالمندی است که در آن بیماری های شدید و کاهش محسوس در عملکردهای سالمند مشاهده می شود. بنابراین باورهای ما درباره سالمندان همیشه قابل تعمیم به همه سالمندان نیست و نمی توان یک سری باورهای کلیشه ای درباره همه سالمندان داشت.

 


  • هومینو هومینو
  • ۰
  • ۰

بخش های فیزیوتراپی


Image result for ‫مراقبت الکتروتراپی‬‎

فیزیوتراپی شامل سه  است:


1-بخش 
الکتروتراپی  
2-بخش حرکت 
درمانی و مکانوتراپی
3-بخش آب درمانی یا هیدروتراپی
در بخـش الکتـروتـراپـی از وسـایـل و دستگـاه‌های مختلف الکتریکی جهت بهبود نـاتـوانایی‌های عضلات،رفع چسبندگی ها، کاهش درد، جلوگیری از آتروفی شدن سریع عضلات و... استفاده می شود.  
در بخش 
مکانوتراپی که به عنوان بخش ورزش درمانی نیز گفته می شود از وسایل مختلـف مثـل فنـر، کیسـه شـن، وزنـه، دوچـرخـه ثـابـت، صفحـه نقـالـه، قـرقره و نخ در وضعیت‌های مختلف و ... جهت افزایش قدرت عضلات، افزایش توانایی، افزایش محدودهِ حرکت مفاصل، افزایش و هماهنگی بیشتر اندام ها و عضلات درحین حرکت، افزایش کارایی عملکرد قلب و ریه و ... استفاده می شود .  
دستگـاه های مورد استفاده در 
الکتروتراپی با هدف کاهش درد، کاهش اسپاسم، کاهش چسبندگی، بازآموزی و تقویت عضلات بیماران به صورت زیر تقسیم بندی می‌شود :


 1-دستگـاه تحـریـک الکتـریکـی: کـه از ایـن دستگـاه جهـت بازآموزی حرکت به عضلات، کاهش حس درد توسط روش های مختلف، کمک به افزایش حرکت عضله، کمک به افزایش دامنهِ حرکت مفصل با ایجاد انقباض در عضله  استفاده می شود.  
2-اشعه مادون قرمز: 
‌اشعه مادون قرمز جریانی با طول موج 1000 تا 40000 آنگسترم است که وقتی با بدن برخورد می کند به گرما تبدیل شده و باعث افزایش جریان خون در نقطه درمان می‌شود و در نتیجه باعث بهبود تغذیه و دور شدن مواد زایدی که به علت سیکل درد ایجاد شده ‌اند می شود. از این وسیله جهت افزایش دمای سطحی بدن، افزایش گردش خون، دفع بهتر مواد زائد تجمع یافته،کاهش درد و ... استفاده می شود.  
3-استفاده از کیسه داغ: ‌کیسه مخصوصی است که دارای گرمای مرطوب بوده و ضمن گرم کردن ناحیه مورد درمان با خاصیت افزایش 
گردش خون در ناحیه درمان کاربردهای زیر را دارد.
موارد کاربرد : 1- کاهش اسپاسـم، 2- کاهــش درد، 3- کاهش‌چسبندگی، 4- کاهش سفتی بافت نرم، 5- افزایش دامنه حرکتی، 6- کاهش گرفتگی عضله، 7- آماده‌سازی‌‌ بیمار‌برای‌ انجام‌حرکات‌ورزشی‌ و تکنیک های‌ درمانی.
4-استفاده از امواج مافوق صوت: ‌اشعه مافوق صوت با فرکانس بیش از 20000 هرتز و شدت 5/0 تا 3 ولت بر سانتیمتر با عمق نفوذ حدود 5 سانتیمتر که با ایجاد گرمای عمقی در بدن باعث افزایش گردش خون و نفوذ پذیری غشاء سلولی و نیز تخلیه منطقه درمان از 
مواد دردزا می‌شود.

موارد کاربرد 
 1- از بین بردن چسبندگـی، 2- کاهش التهاب، 3- کاهش اسپاسم عضلانی، 4- کاهش درد و ...، 5- آزاد‌سازی‌‌ بافت‌از مواد دردزا، 6 - افزایش‌دامنه‌حرکتی.
 5-استفاده از امواج دیاترمی: ‌از انواع امواج کوتاه رادیویی است که طول موج  SWDمورد استفاده در فیزیوتراپی 11متر و فرکانس آن 27/12مگاسیکل است. طول موج  MWDمورد استفاده در 
فیزیوتراپی 12 متر و فرکانس آن 2450 مگاسیکل است که باعث ایجاد گرمای عمیقی در ناحیه درمان می شود.
موارد کاربرد 
 1- کاهش اسپاسم، 2- کاهش درد، 3- افزایش دامنه حرکتی
 6-استفاده از جریان گالوانیک: ‌در عضلاتی که به علت قطع عصب یا ضایعه عصبی قادر به انقباض نیستند، زمان تحریک بالایی لازم است تا جریان به همه فیبر های عضله برسد و باعث انقباض آن عضله شود و جریان گالوانیک با شدت 5/0 تا 5/2 میلی آمپر، ولتاژ کمتر از 100 ولت، زمان تحریک 100، 300، 1000، 3000 میلی ثانیه را انتخاب کرده و باعث انقباض عضله می شوند.

موارد کاربرد
 1- ضایعات نخاعی، 2- قطع عصب، 3- نروپاتی های شدید
7-استفاده از جریان فارادیک: ‌جریانی با زمان تحریک کوتاه است یعنی با زمان تحریک 1/0، 3/0، 1 و 3 میلی‌ثانیه و در مواردی که عصب سالم بوده ولی عضله توانایی لازم برای انقباض را ندارد به کار می رود.

موارد کاربرد 
 1- سکته مغزی، 2- بیماران ناتوان، 3- بعد از تاندون ترانسفر، 4- سالمندان ناتوان، 5- نروپاتی های خفیف و میوپاتی ها.
8-استفاده از جریان های پر فرکانس: در این جریان از تداخل دو جریان پرفرکانس، یک جریان مدوله شده کم فرکانس ایجاد می شود که امواج 2000 هرتز آن جهت 
تقویت عضلات عمقی و امواج 4000 هرتز جهت کاهش درد و اسپاسم استفاده می‌شود.

  • هومینو هومینو
  • ۰
  • ۰



Related image



تشخیص های پرستاری:

درد در قفسه سینه (Chest Discomfort) (Chest pain) :

مربوط به عدم تعادل بین عرضه و تقاضای اکسیژن میوکارد

تعادل کسر  =  وقتی این کسر ایده آل است که Supply را  بالاتر ببریم و Demand را کاهش دهیم که افزایش عرضه را با دادن TNG زیرزبانی و (IV) TNG و گشاد کردن عروق کرونر برقرار  می کنیم و میزان تقاضا را با دادن استراحت و کاهش عملکرد قلب ایجاد می کنیم.

علائم و نشانه ها:

بیان احساس درونی بیمار از ناراحتی به صورت احساس خفگی، له شدگی، فشرده شدن، فرو رفتن خنجر در قفسه سینه و ... این درد و ناراحتی ممکن است به صورت متمرکز باشد یا از پشت استرنوم به نواحی گردن، فک تحتانی، پشت و بازوها انتشار یابد. تظاهرات دیگر این ناراحتی عبارتند از: افزایش ضربان قلب، تنفس، فشار خون و پوست سرد و مرطوب.

• اهداف:

1- تشخیص به موقع و هرچه سریعتر درد، تغییرات ECG و پاسخهای همودینامیکی

2- کاهش یا بر طرف کردن درد

3- پیشگیری از درد

 

• مداخلات پرستاری:

اقدامات پرستاری باید در این جهت باشد که بتواند تعادل بین عرضه و تقاضای اکسیژن میوکارد ایجاد نماید. به عبارت دیگر در اینجا نیاز است که کمک شود تا عرضه اکسیژن افزایش یابد و تقاضای میوکارد به آن کاهش یابد تا به حد تعادل برسد و این ناراحتی کاهش و در نهایت از بین برود.

 

1- مداخلات در رابطه با هدف اول (تشخیص درد) :

- آموزش به بیمار در رابطه با گزارش وضعیت احساس درونی خود که شامل:

اطلاعات: بروز درد از نظر عامل بروز دهنده آیا در حالت استراحت و یا فعالیت بوده که آن ناراحتی بروز کرده، ناحیه شروع درد، نواحی انتشار آن، طول مدت درد، کیفیت درد، عوامل کاهنده و یا افزاینده درد، میزان درد بر اساس مقیاس (Scale) اندازه گیری درد (0-10) درجه .

 بررسی سایر علائم: تهوع، استفراغ، تعریق، تاکیکاردی، تاکی پنه، افزایش یا کاهش فشار خون – درجه حرارت بدن تغییرات پوستی – ECG، لازم به ذکر است که بیمار مشکوک به MI بلافاصله باید تحت مونیتورینگ مداوم قلبی قرار گیرد و همچنین ECG 12لید گرفته شود تا تغییرات غیر طبیعی مخصوصاً آریتمی ها و علائم ایسکمیک در آن بررسی شود. انجام آزمایشهای خون به منظور بررسی تغییرات در آنزیمهای SGOt.LDH.CK و همچنین سایر آزمایشها مثل Hb، Hct، Bs، pt، ptt، CBC، کلسترول، تری گلیسیرید، Na، k، cr، Bun، uric acid و آزمایشهای مورد نیاز دیگر بر حسب نظر پزشک معالج انجام شود.

 

2- مداخلات در رابطه با هدف دوم (مقابله با درد):

- قرار دادن بیمار در وضعیت استراحت مطلق به منظور کاهش تقاضای اکسیژن میوکارد.

- قرار دادن سر تخت در زاویه 30 – 20 درجه.

- بکار بردن داروهای تجویز شده مثل اکسیژن، مورفین، نیتروگلیسیرین و سایر داروها.

- بر قراری ارتباط دوستانه با بیمار، ایجاد اطمینان خاطر و تشویق بیمار به ذکر خداوند به منظور آرامش قلبی او.

3- مداخلات در رابطه با هدف سوم (پیشگیری از درد):

 - فراهم کردن غذای سهل الهضم و با حجم کم.

 - پرهیز از خوردن غذاها و نوشیدنیهای حاوی کافئین.

 - فراهم کردن یک محیط استراحت مناسب و جو روحی آرام و بدور از استرس و اندوه.

- کمک به بیمار در انجام فعالیتهای روزانه.

 - آموزش به بیمار برای تمرینات تنفسی در هوای پاک.

 - آموزش به بیمار برای مقابله با یبوست بوسیله مواد غذایی ملین، تحرک بیشتر و یا در صورت نیاز استفاده از ملینهای دارویی.

 - آموزش به بیمار در رابطه با عوامل مستعد کننده و بروز دهنده درد.

 - آموزش به بیمار در رابطه با بکار بردن روشهای عملی و رلاکسیشن (شلی عضلات).

 

  • هومینو هومینو